چاره سنگ کليه


 





 

گفتگو با دکتر مسعود اعتماديان، متخصص کليه
 

سنگ کليه يکي از دردهاي شايع است که در تابستان و هواي گرم بيش از ماه‌هاي سرد مشاهده مي‌شود. به گفته متخصصان کليه و مجاري ادرار، نوشيدن آب يکي از بهترين درمان‌ها براي پيشگيري از سنگ کليه است به همين دليل گفتگو یی با دکتر مسعود اعتماديان، متخصص کليه داشته ایم تا برخي از نکات را از زبان ايشان بشنويم.

بيماراني که دچار سنگ کليه هستند با چه علايمي به اورژانس مراجعه مي‌کنند؟
 

اين بيماران اغلب با درد کوليکي کليوي و خون‌ريزي ادراري مراجعه مي‌کنند. درد کوليکي دردي است که به طور متناوب در پهلوي بيمار با منشا کليه يا حالب بوده و ممکن است به کشاله‌ران يا بيضه همان‌طرف انتشار پيدا کند. عموما بيماران به خود پيچيده و يک وضعيت راحتي را پيدا نمي‌کنند. برخي مواقع سخت شدن شکم همراه با تهوع و استفراغ وجود دارد. تب خفيف و افزايش مختصر شمارش گلبول‌هاي سفيد نيز ممکن است ديده شود. در صورت وجود شواهد عفونت مانند تب شديد، افزايش قابل توجه شمارش گلبول سفيد و حضور گلبول سفيد در ادرار به خصوص در بيماران ديابتي، بايد به سرعت درمان را آغاز کنيم.

چطور مي‌توانيم سنگ‌کليه را تشخيص دهيم؟
 

در آزمايش ادرار اين بيماران، گلبول‌هاي قرمز تقريبا هميشه وجود دارند. 90 درصد سنگ‌ها درعکس شکمي کليه، حالب و مثانه قابل مشاهده هستند.

کي بايد اين بيماران در بيمارستان بستري شوند؟
 

گاهي در اين بيماران سنگ کليه آن‌قدر بزرگ است که بيمار نيازمند مداخله فوري و بستري مي‌شود. گاهي اوقات نيز بيمار دچار تب بالا مي‌شود که براي اين کار نيز بايد بيمار را بستري و به سرعت آنتي‌بيوتيک مناسب را آغاز کرد. همچنين برخي بيماران با دردهاي غيرقابل کنترل نيازمند تزريق ضددرد هستند که به همين دليل بايد اين بيماران در بيمارستان بستري شوند. بيماراني که تهوع زيادي دارند و نيازمند تجويز مايع داخل عروقي هستند نيز از جمله مواردي است که سبب بستري شدن بيمار مي‌شود.

بيماران ديابتي مبتلا به سنگ کليه را چگونه درمان مي‌کنيد؟
 

بيماران ديابتيک با بيماري سنگي حاد در معرض برخي عوارض مانند عفونت و سميت کليوي مواد حاجب راديولوژي هستند. اين عوارض در بيماران ديابتي وابسته به انسولين که کنترل قند خوبي ندارند جدي است، اغلب اين بيماران بايد بستري ‌شوند. بيماراني که مت‌فورمين مصرف مي‌کنند نيازمند مراقبت‌هاي ويژه هستند.

زنان بارداري که سنگ‌کليه دارند چه کار کنند؟
 

زنان حامله با درد کليه و خون‌ريزي ادراري بايد سونوگرافي شوند و سپس درمان ويژه‌اي براي اين بيماران صورت گيرد.

چه بيماراني را سرپايي درمان مي‌کنيد؟
 

براي بيماران با سنگ کوچک‌تر از 5 ميلي‌متر که از جهات ديگر سالم هستند درمان سرپايي مناسب است. از بيماران خواسته مي‌شود تا مايعات کافي بنوشند. نمونه ادرار بيمار را از نظر پيدا کردن سنگ به آزمايشگاه ارسال مي‌کنيم و به اندازه کافي ضددرد به بيمار داده مي‌شود. پيگيري به صورت هفته‌اي يا هر دو هفته يک‌بار از طريق کليشه راديوگرافي از نظر بررسي پيشرفت عبور سنگ انجام مي‌شود. سنگ‌هاي بين 5 تا 10 ميلي‌متر احتمال دفع خودبه‌خودي کمي دارند و در صورت عدم حضور عوارض مانند عفونت، انسداد شديد يا کليه منفرد بايد براي مداخله زودتر مدنظر باشند.
منبع: http://www.salamat.com
ae